Rahmat Hidayat Terpilih Sebagai Juri Mobile App Competition yang Digelar Universiti Malaysia Serawak

Rahmat Hidayat Terpilih Sebagai Juri Mobile App Competition yang Digelar Universiti Malaysia Serawak

  

PNP News. Rahmat Hidayat, dosen Jurusan Teknologi Informasi Politeknik Negeri Padang terpilih sebagai Juri Mobile App Competition yang finalnya bakal digelar di Samarahan, Sarawak, Malaysia, 31 Maret-1 April 2023.

 

Kepada PNP News, Rahmat membenarkan jika dirinya diundang sebagai salah seorang juri dalam Final Mobile Application Competition 2023 yang diselenggarakan oleh Unimas Entrepreneurship Center (UEC), Universiti Malaysia Serawak, Malaysia, bekerja sama dengan Serawak Digital Economy Corporation (SDEC) dan Serba Digital.

 

 

Sarawak Digital Economy Corporation (SDEC) adalah salah satu rekan strategis MYNIC Berhad yang memperkenalkan inisiatif PRIME di Sarawak. Inisiatif ini dikembangkan khusus untuk memprakarsai Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (MSMEs) dan mendorong penggunaan digital. Dengan kerja bareng SDEC dan MYNIC Berhad, diyakini pengusaha Sarawak dapat memanfaatkan penerapan ekonomi digital di Sarawak.

Program Realisasi Impian Ekonomi Digital (Prime) adalah inisiatif MyNIC untuk membantu perniagaan mikro, kecil & sederhana dalam mengawali perjalanan mereka menuju transformasi digital. Sebagai permulaan, program ini menawarkan pencitraan merk digital.BIZ.MY secara gratis (dengan GO2 Brand Standard ) selama 1 tahun kepada 20,000 MSME.

Pandemik Covid-19 baru-baru ini dianggap sebagai pencetus bagi para usahawan untuk menekankan pentingnya mempunyai kehadiran dalam hubungan digitalisasi perniagaan. Tercatat 73% rakyat Malaysia dalam tinjauan baru mengatakan bahwa wabah Covid-19 telah menjadikan mereka lebih positif mengenai membeli peralatan dalam hubungan niaga. Sekarang, tiba masanya untuk menggunakan teknologi digital dengan membolehkan perniagaan melalui domain BIZ.MY.

Domain BIZ.MY. dimaksudkan untuk mengamankan merek bisnis sebelum pesaing melakukannya. Dengan ekstensi domain baru ini, masih ada kesempatan untuk mendaftarkan nama merek bisnis pengusaha.

Direktur Pusat Keusahawanan Unimas, Dr. Norazirah bt Hj. Ayob dalam surat yang dilayangkan pada Direktur Politeknik Negeri Padang mengklaim, tahun ini mereka menerima 69 peserta dalam program tersebut. Setelah seleksi, 14 proyek dipilih untuk mempresentasikan proyek dalam mode hybrid, terangnya.

Di sisi lain, MYNIC adalah lembaga yang bertanggung jawab atas domain yang berada di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) dan diatur oleh Komisi Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

VOKASI KUAT, MENGUATKAN INDONESIA!

 

 

 

d®amlis